söndag 21 december 2008

Så här gör man saker bra och mindre bra


I fredags fick jag en släng av Maja-pysslar-febern, och bestämde mig för att inhandla pysselverk för att kunna sitta och vara kreativ. Följaktligen blev det glaserande av pepparkakor och till det - som sig bör när konstnärer jobbar - en konjak. Oslagbar kombination. Och det är kul att spritsa glasyr! Inte för kul, dock. Jag slutade med konjaken innan dess.


Min mor gjorde mindre bra saker. Som till exempel att tävla i grenen "kast med liten ugnsplåt". Det som var lite tråkigt i sammanhanget var att plåten hade en chokladkaka med smörkräm på sig vid tillfället. Mamma snavade och begravde ansiktet i kakan, och smorde därefter ut den över golvet, vilket resulterade att det som skulle ha blivit Lyxbitar blev - "Olycksbitar". Ett nytt, revolutionerande bakverk. Originellt utseende, onekligen.


Och för er kvinnor som vill skola en karl att plocka undan från köksbordet kan jag visa hur man kan göra för att diskret påvisa de förmål som inte ska stå på bordet. Man kan exempelvis rada dem i en stram linje, skrämmande nära bordskanten. Såhär.

4 kommentarer:

  1. =D Bossi pepakakor! Min bleiv int alls lika fin, he bleiv glasyr över heila men ja skylld he på spritsn. Eldä bristen på konjak.
    Bra tips du had i Hur lära män!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. åh, stackars mamma. så där har det gått för mig ett par gånger - en gång tappade jag en hemlagad prinsesstårta i golvet... då grät både barnen o jag o en gång en drömtårta, fast det var inte lika sorgligt, för en sådan bakar man ju på nolltid...
    smart idé det där med att placera sakerna på det där viset :)
    jag blir bara glad att du länkar o gör likadant!
    goood juuul!

    SvaraRadera
  3. Det där tricket med sakerna på bordskanten ska jag nog testa på Janne asap, låter smart och effetktivt.

    Sabi

    SvaraRadera
  4. sofi >> Åh, man tackar! He e liiti knepit ti sprits, men konjak ger ein fantastiskt mytji meir tålamod;) Behöva knappt svära alls!

    alegni >> Åh, nej, prinsesstårta som är så arbetsdrygt! Lite synd om mamma, jo... en rejäl fläskläpp fick hon också, efter att ha slagit i en stolskant:( Ifjol hade jag så pyssligt och hemlighetsfullt spritsat varsin stor pepparkaka med allas förnamn på - och när jag gjorde entré till julkaffet snubblade jag och hävde alla kakorna i golvet så de krossades. Antiklimax!

    Pink and white >> Gör det!:)

    SvaraRadera